Ще наші предки зрозуміли, що кожен колір певним чином впливає на настій людини, вони навчились використовувати ці знання у своїх цілях. Проте, психолог у своїй діяльності може використовувати колір не лише для впливу, але і для діагностики. Палітра дозволяє «прочитати» внутрішній світ дитини по малюнках
, які є відображенням дитячої душі, почуттів, ставлення до себе, сім’ї і оточуючого світу.
, які є відображенням дитячої душі, почуттів, ставлення до себе, сім’ї і оточуючого світу.
Ви можете сказати, що пошук і вивчення ключів до розшифровки - заняття виснажливе і куди як легше в довірчій бесіді випитати у малюка про всі його страхи, тривоги, радощі і печалі. Та ви, напевно, і по собі знаєте, як навіть дорослим буває складно розкрити душу співрозмовнику. Як же можна сподіватися, що чотирирічний малюк раптом відкриє маленький ротик і виголосить такі дорослі слова, як «відчуття» або «антипатія», «спокій» або «тривога», «гармонія» або «безлад»? Він і сам не розуміє своїх почуттів і не знає, як саме вони називаються.
Малюнок дає дитині можливість висловити те, що не вдається сказати словами. Стаючи творцем чоловічків і фігурок, дошкільник, як істинний художник, відчуває повну, нічим не обмежену свободу. Для малюка це не мистецтво, а мова. Звичайно ж, дитина не задається думкою перекласти на білий аркуш свої почуття, маленькі пальчики самі ведуть олівець, а з - під нього виходить дзеркало душі маленького творця.
Оцінюючи кольорову гаму дитячих робіт, слід звертати увагу на наступне:
• чи є у дитини достатній вибір кольорів, які можна використовувати (відомі випадки, коли дитина малювала «похмурий» малюнок тільки тому, що коробка олівців була на всіх одна і дістався чорний або сірий)?
• як часто використовує будь - який колір малюк? Чи завжди вибирає, наприклад, червоний олівець, або ж це ситуаційний вибір? З якими кольорами комбінується?
• яким кольором хто намальований? Чи постійно дитина вибирає саме цей колір для даного члена сім’ї, тварини? Порівняйте серію малюнків, виконаних дитиною в різний час. Це тенденція останніх днів, чи так було завжди?
• враховуйте, що саме малює дитина. Деякі теми малюнків, наприклад: небо, сонце, ліс, хмари; самі по собі вимагають використання певної колірної гами.
Для аналізу, в основному, використовують малюнок людини, сім’ї, дерева. Проте, робота виконана на вільну тему теж може багато розповісти.
Не треба розшифровувати кожен колір окремо. Враховується лише загальна колірна гамма і один переважаючий відтінок.
У своїх малюнках малята, зазвичай, використовують 5-7 основних кольорів, що вказує на те, що дитина живе повним життям, насолоджується його барвами. Використання 1 - 2 кольорів - фарб не вистачає не тільки в малюнку, але і в його житті.
Якщо поглянути на малюнок сім’ї, то уважно подивіться, кого і як намалювала дитина. Фігури, дуже важливі будуть намальовані великою кількістю кольорів. А ось тих людей, кого дитина не сприймає, вона намалює чорним або темно коричневим кольором.
Надзвичайно важливим в малюнку є сюжет і те загальне враження, яке він викликає. Малюнок може здаватися темним і тьмяним, яскравим і світлим, веселим або сумним, важким або легким.
Звичайно, враження - справа тонка: комусь картинка видасться приємною, іншому навіє сум. Проте, є такі малюнки, які безумовно справляють тяжке враження на будь - якого глядача: зображення сцен насильства, ран, крові, агресивних, «озброєних з усіх сил» персонажів. Все це ознаки неблагополуччя.
Якщо ж ви знаходите в малюнку позитив і легкість, значить дитину ніщо не турбує, вона радісна і безтурботна.
Важливо пам’ятати, що аналіз малюнків не може бути миттєвим. Найкраще порівняти картинки, виконані малюком в різний час, і подивитися, як довго він використовує той колір, до якого виникли питання.
Пам'ятайте, що аналізувати малюнок - не так просто, як здається. Тому, якщо у вас виникли якісь підозри, зверніться до професійного дитячого психолога.
Немає коментарів:
Дописати коментар